Monday, 7 October 2013

Sumbangan dalam bidang Botani


SUMBANGAN TAMADUN ISLAM DALAM BIDANG BOTANI
4.1 Pengenalan
Botani merupakan salah satu bidang kajian dalam biologi yang mengkhususkandiri dalam mempelajari seluruh aspek biologi tumbuh-tumbuhan.Oleh dengan demikian,dalam bidang botani mereka mempelajari semua cabang ilmu biologi untuk mempelajaripertumbuhan, metabolisme, perkembangan, interaksi dengan komponen biotik danabiotik, serta evolusi tumbuhan.Bidang botani telah menarik minat dan menjadi perhatian khusus pakar sains Islam kerana kepentingan tumbuh-tumbuhan danhasilnya dalam perubatan amat diperlukan oleh masyarakat Islam ketika itu.Ilmu tentang botani mencapai kemuncak jayanya di Sepanyol.Oleh itu,kebanyakkan sumbangan botani dapat dilihat di Sepanyol.Hal ini secara tidak langsungtelah lahirnya sejumlah ahli botani yang terkemuka di tanah Eropah tersebut.Hasil daripada usaha dan penelitian yang dilakukan para ahli botani muslim diSepanyol telah berjaya menemui perbezaan mengenai jenis-jenis tumbuhan. Para ahlibotani islam yang telah tertarik terhadap tumbuhan telah membawa mereka menjelajahke serata dunia yang terbentang luas.Para ahli botani Islam telah datang dari satu wilayah ke wilayah yang lain untukmengeksplori kawasan pergunungan dan melihat keluasan gurun pasir sambil mencari jenis-jenis tumbuhan yang terdapat di kawasan gurun. Para ilmuwan islam tersebuttelah mengklasifikasikan tumbuh-tumbuhan yang mereka kumpulkan berdasarkanhabitat tumbuhan tersebut dan proses cara pembiakan tumbuhan tersebut. Hal inisecara tidak langsung dapat memudahkan mereka untuk mengetahui cara danbahagian tumbuhan yang terlibat dalam berlakunya proses pembiakan ataupunpercambahan.Pada era tersebut, para ahli botani muslim telah Berjaya menemui pelbagai carapembiakan tanaman. Ada yang berkembang dengan pembenihan, pemotongan tangkai,ada juga tumbuhan yang tumbuh dengan proses pembelahan sel sendiri seperti rumputliar. Para ilmuwan islam Sepanyol telah Berjaya mengembangkan ilmu botani jauh lebihtinggi sebelum barat melakukannya.

4.2 SUMBANGAN
Kedatangan orang-orang islam ke Andalus mampu mengasaskan satu bentukekonomi baru yang dikenali sebagai ekonomi mediteranean melalui systemperladangan, perindustrian dan perdagangan. Orang-orang islam yang memangterkenal dalam bidang perdagangan dan perniagaan telah menyumbangkan kepakarandan kemahiran mereka dalam mengembangkan lagi pengaruh islam di Eropah. Merekamendirikan kedai-kedai perniagaan yang beroperasi mengimport barang-barang dariseluruh pelusuk dunia.Umat Islam mengembangkan suatu kecapaian saintifik pada botani danpertanian berasaskan tiga elemen utama; sistem canggih putaran tanaman, teknikirigasidikembang secara tinggi, dan pengenalan kepelbagaian besar tanamanyang telahdikajikan dan dikatalog menurut musim, jenis tanah dan jumlah air yang merekamemerlukan.Beberapa ensiklopedia pada botani dihasilkan, dengan ketepatan danperincian yang tinggi. Umat islam Andalus juga banyak memberikan sumbangan kepada masyarakatEropah dalam bidang pertanian iaitu dengan memperkenalkan berbagai jenis tanamandan teknologi pertanian yang selama ini belum dikenali oleh mereka. Berbagai jenistanaman seperti padi, anggur, limau, kurma, tembikai kuning, ros biru, tebu, kapas dansebagainya. Demikian juga dengan teknologi pertanian seperti empangan, saliran, carapembiakan dan sebagainya. Segala pengalaman ini dicurahkan kepada masyarakattempatan sehingga menjadi amalan di Eropah ketika itu.Dalam bidangbotani, umat Islam telah memberi sumbangan yang besar. Di kota-kota besar seperti Cordova, Kaherah, Baghdad dan Fez terdapat taman bunga yang cantik dan indah. Menurut Sarton, pencapaian umat Islam dalam bidang botani adalah jauh lebih hebat daripada pencapaian yang pernah diwarisi bangsa Yunani.
Pada abad ke-12M,Ibn Arabi telah menulis sebuah buku tentang botani.Al-Ghafiqi dari Cordova telah menerbitkan sebuah buku tentang tumbuh-tumbuhan dan 50 jenis pohon buah-buahan.Al Jahiz telah menghasilkan 350 buah buku di dalamberbagai bidang seperti biologi kehaiwanan, tumbuhan, serangga, antropologi, ilmuekonomi, perdagangan dan geografi..Karyanya yang berjudul ³Al Zar¶u wa al Nakhl" dan"Al Ma¶adin" menerangkan mengenai tumbuhan.Berikutnya, karya-karya botani yangberkaitan dengan perubatan telah dihasilkan oleh para pengkaji yang tinggi di wilayah-wilayah Islam.Segala kajian itu telah membantu mengenal pasti jenis akar kayu dantumbuh-tumbuhan yang berkhasiat dan dapat digunakan dalam bidang perubatan.Umat Islam turut menghasilkan kain dan kertas bermutu tinggi melalui kemajuanteknologi yang mereka miliki.Dalam bidang pertanian, mereka telah membina kincir air dan kincir angin.


4.3 TOKOH-TOKOH BOTANI
4.3.1 Al-Jahiz (164-255H / 780-868M)
Beliau ialah Abu Osman Amru b. Bahr yangbergelar Al Jahiz (besar) kerana matanya yang besar,lahir, membesar dan meninggal di BasrahIraq.Diriwayatkan beliau telah menghasilkan 350 buahbuku di dalam berbagai bidang seperti biologikehaiwanan, tumbuhan, serangga, antropologi, ilmuekonomi, perdagangan dan geografi.Dalam bidangbotani beliau telah menulis buku ³Al Zar¶u wa al Nakhl"dan "Al Ma¶adin".Perbahasan buku ini selainmenerangkan keadaan tumbuhan, ianya juga menyentuhmasalah tanah dan serangga.
4.3.2 Ibn Al-Baitar
Beliau ialah Abu Muhammad Abdallah Ibn AhmadIbn al-Baitar.Beliau merupakan seorang ahli botani danfarmasi yang terkenal pada kurun pertengahan. Beliaulebih dikenali sebagai Ibn Al-Baitar, beliau dilahirkan disebuah kota dikenali Malaqa atau Malaga di Sepanyolpada akhir kurun ke-12. Beliau belajar ilmu botani daripada Abu al-Abbas al-Nabati.telah menyusun sebuah buku yangmenyenaraikan 1,400 jenis dadah yang diproses daripadabinatang, tumbuh-tumbuhan dan bahan bahan galian .Karyanya al-Mughni fi al-Adwiyah al-Mufradah dan al Jami'fi al-Adwiyah al-Mufradah paling berpengaruh dibidang farmakologi.Sebahagiankarya ini diterjemahkan ke dalam bahasa Latin, Perancis dan Jerman.Pada tahun 1219,beliau meninggalkan Sepanyol untuk menjalankan kerja-kerja mengumpul tumbuh-tumbuhan menerusi pengembaraan di bahagian utara susur pantai benua Afrika.Pengembaraan itu menjangkau sehingga ke benua Asia Kecil. Cara beliaumengembara sama ada di darat atau laut tidak diketahui sehingga hariini.Bagaimanapun antara tempat-tempat yang beliau singgah dan lawati ialah Bugia,Qastantunia (Constantinople), Tunis, Tripoli, Barqa and Adalia. Sumbangan utama IbnBaitar ialah Kitab al-Jami fi al-Adwiya al- Mufrada yang merupakan salah sebuahkompilasi botani yang terhebat mengenai tumbuh-tumbuhan perubatan.
4.3.3 Al-Riyasa Ibn Jarit (meninggal 1193M)
Beliau menulis mengenai limau dan rubab dan penggunaannya.Belau adalahseorang doktor dari Mesir yang juga doktor peribadi kepada Salahuddin al-Ayubi.
4.3.4 Al-Ghafiqi (meninggal 1165M)
Beliau berasal dari Cordava telah berjayamengkelaskan tumbuhan yang dikutip dari Sepanyol dan Afrika.Belau telah memberi nama tmbuh-umbuhan yangdikajinya dalam bahasa Arab, Latin dan Barbar. Beliau telahmenerbitkan sebuah buku tentang tumbuh-tumbuhan dan50 buah jenis pokok buah-buahan telah dijadikan rujukanoleh pakar-pakar lain selepasnya Karya beliau iaitu ³ Al- Adwiah Al-Mufaradhah´ mengenai herba perubatan telahmenjadi rujukan oleh pakar-pakar yang lain dalam bidangtersebut.
4.3.5 Al-Nabati
Beliau menjalankan penyelidikan yang meluas sehingga ke Sepanyol, AfrikaUtara, Arabia dan Lautan Merah dan menghasilkan Al-Rihlah, yang menceritakantentang tumbuhan-tumbuhan yang dijumpainya.

4.4 Kesimpulan
Sudah terang lagikan bersuluh, ilmu botani merupakan salh satu ilmu yang harusdipelajari sebagai ilmu pengetahuan tambahan.Dalam ilmu ini ramai ahlinya telahmencipta dan menemui pelbagai penemuan yang amat diperlukan terutamanya padazaman ini yang kebanyakkannya lebih menjerumus ke dalam dunia digital.Oleh itu, ilmubotani adalah salah satu cabang perubatan dimana melaluinya kita dapat mengkajisifat-sifat tumbuhan tersebut disamping mengaplikasinya.Ringkasnya, banyak aspek keintelektualan Islam telah ditiru oleh bangsa Eropahsehingga melahirkan satu perubahan besar dalam sejarah tamadun di Eropah.Namunbegitu, nilai-nilai murni yang terkandung dalam tamadun Islam tidak dimanfaatkan olehmasyarakat Barat bagi mengukuhkan lagi tamadun mereka, malah merekamenggantikannya dengan nilai-nilai kebendaan semata-mata.Justeru, lahirlah erapenjajahan bagi mengejar harta kekayaan tanpa batas dan sempadan. Seperti kitasedia maklum, masyarakat islam kini sudah mencapai tahap tamadun yang diseganididunia, namun masih ada beberapa pihak yang masih tidak berpuashati dengankemajuan islam. Mereka mula memecah belahkan islam sehingga mereka yakinbahawa islam tidak akan berkembang dengan lebih maju lagi. Hal ini kerana merekatahu yang banyak ladang telah diusahakan oleh umat islam sendiri dan hasilnya bolehmeningkatkan lagi taraf ekonomi penduduk islam dan secara tidak langsung pihak yangingin memecah belahkan umat islam terasa terancam,maka wujudlah perang tanpabersebab.

No comments:

Post a Comment